Od počátku argumentujeme, že je reálné zahloubit trať tak, aby byla zachována stávající prostupnost územím zvláště v úseku ulice U Kolejí až po Litovickou ul. Modernizovaná dráha se dá realizovat tak, aby byly zachovány stávající povrchové cesty přes trať, jak pro pěší, tak pro automobily.
Na jedné schůzce se Správou železnic jsme byli vyslyšeni. Vedení Správy železnice přislíbilo, že zpracuje studii k zahloubení trati. Původně to tak mělo být do dvou měsíců, ale nakonec jsme Studii zahloubení trati obdrželi v závěru listopadu.
Po jejím důkladném prostudování můžeme konstatovat, že z této studie je zřejmé, že zahloubení vč. přestropení je možné a proveditelné. A podle nás i nutné.
Ze zastávky Veleslavín by trať mírně stoupala téměř po vrstevnici v severním svahu nad zahrádkami. Do této chvíle se stávajícím projektem souhlasíme. Ale v místě, kde se u Libockého rybníka stáčí doprava, již může být vedena za stávajícím valem a pozvolna se zařezávat do terénu tak, aby v úseku U Kolejí již byla vedena v zahloubeneném a uzavřeném tunelu až do nové zastávky Liboc.
Úsek trati podél Libockého rybníka je pro kvalitu bydlení a rekreace určující. Trať musí být vedena tak, aby lokalitu Libockého rybníka nedegradovala. Projekt modernizace musí předložit vhodné krajinářské řešení vedení trati podél rybníka.
Úsek trati podél Naardenské, U Kolejí po Litovickou ul. je rovněž pro kvalitu bydlení a každodenní pohodu klíčový. Oblast se vyznačuje četnými povrchovými pěšími vazbami přes trať a je zde dobrá dopravní dostupnost oblasti jižně od dráhy ze severu i z jihu (MHD, individuální automobilová doprava, IZS, zásobování). V této části je zahloubení nezbytné. Lokalitě by zůstal její malebný, klidný a bezpečný charakter, navíc by vznikla nová plocha pro cykloradiálu A6 z centra Prahy do Ruzyně.
A také zastávka Liboc. Projektovaná povrchová varianta by byla pro stávající bytové domy zdrojem hluku z provozu zastávky, světelného smogu, nežádoucích pohledů – ztráty soukromí, a nežádoucího provozu mezi garážemi a zdmi zastávky. Proto považujeme zahloubení zastávky pod povrch za nezbytné. Zastávka by mohla mít jednoduché vstupy jako do metra, odpadlo by obtěžování hlukem, snížil by se světelný smog.
Aktuální umístění zastávky se nachází v jiné lokalitě, než bylo řešení předložené k vyjádření veřejnosti v procesu EIA, ze kterého vychází závazné stanovisko EIA. Také z toho důvodu považujeme za nutné, aby byl realizován nový proces EIA, který bude reagovat na změny v projektu a aktuální rozvoj lokality.
Modernizace trati je záměr s výrazným dopadem do životů mnoha tisíc občanů Prahy 6, avšak záměr není nikde zveřejněn a je dostupný pouze účastníkům řízení. Takovou podivnou nekomunikaci považujeme za selhání nejen investora, ale i politické reprezentace.
Je neakceptovatelné, aby modernizace trati byla přínosem pro cestující z letiště, pro cestující ze Středočeského kraje, ovšem na úkor kvality každodenního života obyvatel Liboce a Ruzyně, kam v aktuální (povrchové) podobě přináší pouze negativa.