Přelom března a dubna byl pro mnohé účastníky mezním termínem k vyjádření svých námitek k územnímu řízení Modernizace trati Praha-Veleslavín (vč.) - Praha-Ruzyně (vč.))
Nyní jsme za Spolek Liboc navštívili stavební odbor magistrátu a jako účastnící řízení jsme zjistili, že dorazilo neobvyklé množství námitek. Více jak 250 účastníků řízení je nespokojeno s projektem „modernizace železnice“ v Liboci a Ruzyni.
Takové množství námitek ukazuje na zásadní nespokojenost obyvatel s předloženým projektem. A především na podcenění situace zodpovědných pracovníků SŽ, kteří se snaží protlačit zastaralé a nevhodné řešení.
Nejvíce námitek se týkalo oblastí, na které vytrvale upozorňujeme:
trakční napájecí stanice, transformovny VVN přímo a nový stožár VVN na betonovém pilíři přímo u Libockého rybníka. V místě velmi oblíbené relaxační zóny, které je obklopené zelení a s jedinečným výhledem na starou Liboc, má tak vzniknout soubor staveb energetické infrastruktury s nevzhledným stožárem. A investor skutečnou podobu tutlá = podvod na těch, kdo to schvalovali.
likvidace základního životního prostoru v ul. U Kolejí, kde je nyní vzrostlá zeleň, hřiště chráněné vzrostlými stromy. Dráha v podobě betonového koridoru (ano, v územní řízení je zpracován betonový koridor, rozhodně ne stěny s travním porostem a terénní úpravy, jak nám prezentovala SŽ na březnovém setkání s občany) zde expanduje obdobně jako magistrála před Hlavním nádražím či v Legerově a Sokolské ulici. To, co se jinde snaží politici nákladně změnit, budou tady realizovat. Stavbu, která likviduje zachovalý vesnický ráz. Tady prostě nejvytíženější železniční magistrála (až každé 3 min zde ve špičce bude projíždět vlak) zničí prostranství s původní vilovou zástavbu.
podchody napříč Liboc – Ruzyně - taková koncentrace plánovaných podchodů pod tratí nemá v Praze obdoby. Projekt nabízí betonový koridor, který v celé Liboci a Ruzyni přeruší příčné vazby a jako náhrada jsou zde navrženy temné a zaplavitelné podchody, které dle námitek z celého úseku trati nikdo nechce.
nová zastávka Liboc přesunuta do Ruzyně – je navržena v bezprostřední blízkosti bytových domů v ulici Pavlovská a Ruzyňská, a to se všemi souvisejícími negativními aspekty provozu, jako je obtěžování světelným smogem ze zastávky i nově navrženého veřejného osvětlení nových přístupových komunikací, hlukem z provozu zastávky (brždění vlaků, hlášení). Absolutní ztráta soukromí pro tyto obyvatele. Zastávka je navíc vzhledem ke konfiguraci terénu vyvýšena a nástupiště tak bude přímo proti oknům bytových domů. Z klidné lokality s charakterem vnitrobloku má být nově exponovaný tranzitní koridor s přednádražním prostorem.
podjezd Libocká – zde se vytvoří dopravní peklo. Vůbec nebyla doložena hluková studie k takto zásadní přestavbě v bezprostřední blízkosti rodinných domů a nové přístavby mateřské školy. Nové bariéry zde zkomplikují přístup k Evropské pro pěší lidem z Pavlovská – Ruzyňská. Těmto obyvatelům projekt zcela zruší cestu přes přejezd a jedinou alternativou bude zdlouhavý průchod jediným frekventovaným podjezdem. Dokážete si představit cestu těchto obyvatel, kteří třeba v ranní špičce povedou své ratolesti dlouhými pěšími koridory do ještě více zahloubeného podjezdu do nedaleké školky? Nahnat všechny tyto obyvatele z ulic U Stanice a Pavlovská / Ruzyňská do jednoho přecpaného podjezdu, je naprosto bezohledné řešení pro pěší z U Stanice a Pavlovská / Ruzyňská.
Stovky účastníků, kteří zaslali své námitky do územního řízení, tak vyjádřili jasný nesouhlas a odpor proti zpackanému a nedořešenému projektu modernizace trati v oblasti Liboce a Ruzyně.
Proto také prosazujeme moderní a elegantní řešení, které všechny tyto problémy vyřeší. Tím je zahloubení trati v nejproblematičtější obytné zóně, vč. zahloubené zastávky Liboc. Bonusem takového řešení je cyklostezka v ose stávající dráhy, která spojí centrum Prahy se Středočeským krajem.