Pro zdárný průběh a schválení územního řízení modernizace dráhy v úseku Veleslavín – Ruzyně, je také potřeba prodloužení Stanoviska vlivů na životní prostředí (EIA).
Původní stanovisko EIA bylo vydáno dne 26. 1. 2009 s dobou platnosti na 2 roky. A pak bylo stanovisko dále prodlouženo do 26.1.2016 a následně do 26.1.2021
Máme za to, že pro další prodloužení stanoviska EIA nejsou splněny zákonné podmínky. A proto jsme 16.10.2024 odeslali naše námitky na Ministerstvo životního prostředí, kdy nyní další prodloužení EIA probíhá.
Na našich námitkách pracovali jak znalci v dopravních stavbách, tak právníci. Dokument je tedy velmi odborně zpracován, podložen daty a odůvodněn.
Některé nejdůležitější námitky zde stručně uvádíme.
Namítáme, že došlo k výrazné změně samotného záměru, neboť Správa železnic má v úmyslu významně navýšit jeho kapacitu oproti kapacitě uvažované ve stanovisku EIA z roku 2009. Rovněž došlo ke změně podmínek v okolí záměru, protože v mezidobí začaly být připravovány rezidenční projekty, které do oblasti přivedou několik tisíc nových obyvatel včetně návazné dopravy, jako třeba plánovaná výstavba nového obytného komplexu WESTPOINT RUZYNĚ s kapacitou 2.500 bytů. Součástí záměru jsou i mateřské školy a základní škola.
Z toho důsledku také došlo k posunu nově plánované zastávky Praha-Liboc.
Místo původně plánované zastávky Liboc v ulici U Kolejí je tedy v novém projektu na tomto místě navržena 3 – 4 m vysoká protihluková stěna, která v úseku několika set metrů rozděluje dnes intenzivně využívané propojení severní a jižní části ulice U Kolejí.
Takto pojatá trať neodpovídá změnám v přístupu k plánování rozvoje hlavního města Prahy, který je popsán ve strategických dokumentech jako je např. Manuál tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy, zpracovaný Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Povrchové vedení trati při průchodu čtvrtí Liboc bude mít zásadní a negativní vliv i na pěší a cyklistickou
Navýšení automobilové dopravy
Řešení zastávky Praha-Liboc je také spojeno s novým řešením silniční dopravy. Navržené řešení křížení trati se silniční dopravou od počátku ponechává pouze podjezd ulice Libocká, ostatní křížení bez náhrady ruší. Tímto bude dopravní proud na ulici Libocká navýšen o objem dopravy, která dosud směřovala na Evropskou ulici přes železniční přejezd, který má být zrušen.
výraznému navýšení kapacity záměru
Odborné posouzení zpracované společností PRO CEDOP s.r.o. dospívá k tomu, že Stanovisko EIA z roku 2009 vychází z deklarovaného počtu 330 vlaků za den. V podkladech předložených v doplnění žádosti o prodloužení ze dne 31. října 2023 je však uvedeno navýšení vlaků a navíc se počítá i s navýšením vozů u jednotlivých souprav. A dále zde máme požadavek Hl. m. Prahy na dopravní zátěž úseku v počtu 454 vlaků denně. Všechny tyto úpravy a požadavky na vytížení trati zvýší dopravní zátěž úseku v úrovni přibližně 2912 vozů za den, což je oproti hodnotě posuzované procesem EIA v roce 2009 nárůst o 92 % a jde tedy o velmi významnou změnu důležitého vstupního parametru.
Počet vozů v soupravách je přitom jeden z důležitých faktorů ovlivňujících zatížení lokality hlukem.
Zde uvedené důvody by měly vést k neprodloužení původní EIA z r. 2009 a vypracování nové, která bude reflektovat aktuální stav a rozvojové požadavky lokalit Liboce a Ruzyně. A to je také náš požadavek.